Dato: 29. november 2021

Ny analyse: Danskerne fravælger den traditionelle bilforhandler

Ny analyse: 68% flere danske bilejere fravælger den traditionelle bilforhandler. Og det er godt nyt for danske bilejere.

En ny analyse fra Voxmeter viser, at i forhold til for blot to år siden overvejer 68% flere bilejere at handle bil udenom den traditionelle bilforhandler. Samme analyse viser også, at de bilejere, der allerede har sprunget den traditionelle bilforhandler over, er langt mere tilfredse, end dem der ikke har. Således angiver 54% af de bilejere, der har solgt privat, at de er “meget tilfredse” med handlen, mens dette kun er tilfældet for 38% af de bilejere, der har solgt til en forhandler.

Over de seneste år er der opstået nye muligheder, der gør det lettere at sælge bil privat, og samtidig er der kommet nye digitale koncepter, der fjerner en meget stor del af omkostningerne hos de traditionelle bilforhandlere. Samlet set medfører det, at bilforhandlernes avancer er under pres. Når bilforhandlernes avancer falder, får bilejerne mere for deres brugte biler, og dermed mindskes værditabet, som ofte er den største omkostning ved at eje en bil.

Høje omkostninger hos traditionelle bilforhandlere skaber plads til nytænkning

I Dansk Brancheanalyses rapport om brugtbilsmarkedet i 2017, beskrives bilforhandlernes omkostninger til lager og bygninger som branchens “achilleshæl.”

De fleste danskere foretrækker at købe bil hos en bilforhandler fremfor af en privat – helt enkelt fordi køb hos en bilforhandler giver større tryghed i form af reklamationsret og i nogle tilfælde garanti.

Men ifølge Dansk Brancheanalyse er det dog kun 8% af omkostningerne hos de traditionelle bilforhandlere, der kan henføres til reklamationer og garanti. Til gengæld udgør mere end 60% af omkostningerne udgifter til lager og bygninger. Når man køber eller sælger en bil gennem en bilforhandler, betaler man altså mere for, at bilen har stået på lager i fine bygninger, end man betaler for reklamationsret og garanti.

I takt med digitaliseringen af samfundet bliver markedet mere transparent. Derfor bliver det fortsat lettere for bilejerne at gennemskue bilforhandlernes avance, når de tilbydes en pris for deres brugte bil. Og samtidig bliver det lettere for køberne selv at sammenligne priser på biler over hele landet. Det betyder, at forbrugerne både stiller krav om højere priser for deres brugte biler – og samtidig er i en bedre forhandlingssituation, når de skal købe.

Ovenstående er baggrunden for nye, digitalt baserede bilforhandlere, hvor omkostningerne til lager og bygninger er reduceret markant og i enkelte tilfælde helt er fjernet. På den måde kan man både tilbyde bilejerne bedre priser for deres brugte biler og lavere salgspriser end traditionelle forhandlere. Det presser helt enkelt bilforhandlernes avancer – og det betyder, at der er mere til bilejerne og mindre til forhandlerne, når der handles biler.

Derfor sælger de færreste deres brugte bil privat

De fleste bilejere er bevidste om, at de kan få mere for deres bil, når de sælger den privat. Alligevel er det ifølge Voxmeter kun 10% af de bilejere, som har solgt deres bil indenfor de seneste to år, der har valgt at gøre det.

Det er der flere årsager til, hvoraf tre skiller sig ud:

Det er for tidskrævende

Den første barriere for at sælge selv, er tidsforbrug. Mange finder det for tidskrævende at skulle oprette annonce og ikke mindst bruge tid på alle mulige – og ikke mindst umulige – henvendelser på samme.

Manglende viden om prissætning og marked

Den næste barriere er viden om biler og om bilmarkedet. Rigtig mange er usikre på, om de ved nok om deres bil og om bilmarkedet til dels at kunne prissætte bilen rigtigt og til at kunne forhandle om prisen med interesserede købere.

Frygt for reklamationer

Når man sælger sin bil privat, har man ikke noget ansvar i forhold til reklamation og garanti. Derfor er det overraskende, at risikoen for reklamationer medfører stor bekymring for bilejere. For selvom sælger er ansvarsfri, er muligheden for et opkald fra køber om fejl og mangler ved bilen ikke en rar tanke at skulle forholde sig til.

Nye digitale tiltag før det mere overskueligt at fravælge forhandleren

Over de seneste år er der kommet en række sider på nettet, hvor man med få klik kan sikre sig hurtig overførsel af penge, få hjælp til slutsedler og ejerskifte bilen og hvor man som køber kan undersøge, om der er pant i bilen. Alle disse muligheder gør det langt mere overskueligt at springe bilforhandleren over.

Men både i Danmark og i udlandet er der også etableret digitalt baserede virksomheder, der sørger for alt det praktiske omkring handlen, samtidig med at de har det fulde juridiske ansvar. Dermed kan man både købe og sælge biler udenom den traditionelle bilforhandler med et minimum af omkostninger.

Særligt to internationale virksomheder tiltrækker sig opmærksomheden i bilbranchen i øjeblikket: Carvana og Cazoo. Begge virksomheder reducerer omkostningerne til lager og bygninger, og gør det samtidigt muligt både at købe og sælge bil, mens man sidder hjemme i sin sofa. Disse virksomheder har en stor betydning for villigheden til at investere i nye forretningsmodeller og derfor er de værd at vide lidt om.

Carvana og Cazoo sætter scenen internationalt
Carvana

Carvana er kendt for at have biler på lager i store siloer. I disse siloer kan man hente den bil, man har købt på nettet, og aflevere sin brugte. Der er ingen prøveture og fremvisninger – til gengæld er der otte dages fuld returret på den bil, man har købt, hvis den ikke lever op til forventningerne.

På den måde reduceres omkostninger til lager markant og dermed kan Carvana både tilbyde bedre priser for din brugte bil og samtidig sælge biler til yderst rimelige priser i forhold til tilsvarende biler hos andre forhandlere.

Carvana blev grundlagt i 2012 i Arizona, USA. Carvana er i dag USA’s hurtigst voksende digitale bilforhandler. i 2021 blev virksomheden tilføjet Fortune 500 listen over USA’s mest værdifulde virksomheder. Carvana har i dag en børsværdi på mere end 50 mia dollar. En værdi, der næsten svarer til Luxembourg’s bruttonationalprodukt. Det giver Carvana mulighed for at investere massivt i vækst og markedsføring og det presser de traditionelle forhandlere i USA. Carvana har ikke ambitioner om at udvide udover USA for nuværende.

Cazoo

Cazoo’s koncept minder om Carvana’s. Cazoo har dog ikke de store siloer, hvor bilejere og købere selv kan hente og aflevere biler. I stedet opbevares alle biler i store lagerbygninger i områder, hvor bygninger og grunde er meget billige. Man bestiller sin bil på nettet og kan samtidig aftale pris for en bil, som man eventuelt vil bytte ind i handlen. Herefter leveres den købte bil på hjemmeadressen og indbytningsbilen tages med retur. Også hos Cazoo har man otte dages fuld returret.

Cazoo er etableret i London i 2018. Virksomheden gik på børsen i 2021 og har har i dag markedsværdi på lidt over 40 mia. kroner. De midler, som man fik til rådighed gennem børsintroduktionen, skal primært anvendes til international vækst. Cazoo har allerede offentliggjort planer om at etablere sig i Frankrig og Tyskland.

Dansk digital bilforhandler er den første, der helt fjerner omkostninger til lager og bygninger

I Danmark blev Usado etableret i 2019. Til forskel fra Carvana og Cazoo, der reducerer lageromkostningerne, fjerner Usado omkostningerne til lager og bygninger helt. Til gengæld skal bilejerne selv stå for fremvisning af bilen.

Idéen bag Usado er enkel. Man vil sikre, at sælger er helt ansvarsfri og samtidig, at køber af bilen er sikret bedre, end hos de fleste traditionelle bilforhandlere. Samtidig sørger man for, at der ikke er udgifter forbundet med handlen, før der er en aftale om køb og salg af bilen.

Til forskel fra kommissionssalg, køber Usado – præcist som den traditionelle bilforhandler – bilen af den nuværende ejer. Derfor er køber dækket af købelovens reklamationsret og får i øvrigt den nok bedste garanti i Danmark. Men købet sker først, når der er fundet en køber til bilen. Dermed fjernes de 60% af omkostningerne, som Dansk Brancheanalyse beskrev som bilbranchens achilleshæl. Derfor får Usados kunder i gennemsnit 20.000 kr mere i hånden end hos en fysisk forhandler.

Usado er etableret i 2019. Virksomheden har ambitioner om at opnå en markedsandel på 5-10% af brugtvognssalget i Danmark, hvilket svarer til mere end 15.000 bilhandler om året. Samtidig er der allerede sonderinger i forhold til etablering i udlandet.

Se vores katalog af brugte biler til salg.

Øget konkurrence giver mindre værditab på biler og flere muligheder for køb og salg

Værditabet på en bil er uden sammenligning den største omkostning ved at være bilejer. Derfor er den nye konkurrencesituation, som kun forventes at øges over de kommende år, godt nyt for danske bilejere.

Hos Usado er vi af den overbevisning, at der vil blive introduceret mange flere nye forretningsmodeller over de kommende år, end dem vi allerede kender i dag. For bilejerne betyder det, at man får langt flere muligheder for at vælge den salgsform, der passer præcist til ens behov. Er man villig til at betale for det, kan man hurtigt sælge sin bil hjemme fra sin computer, men er man villigt til at selv at gøre en indsats selv, kan man få betydeligt mere for sin bil – uden det går udover trygheden og sikkerheden.

Det betyder dog ikke, at den traditionelle bilforhandler er “død.” Det er fortsat langt den letteste måde, at handle bil på. Men presset på bilforhandlernes avancer vil betyde, at de små bilforhandlere vil uddø og den del af branchen vil blive domineret af få, meget store aktører.

Det kommer vi bl.a. til at beskæftige os med i fremtidige nyhedsbreve.

Kilder:
Danmarks Statistik
Dansk Brancheanalyse, Brancherapport 2017
Voxmeter. Markedspotentiale analyse 2021, Maj 2021

Få en vurdering

Vurdér, opret annonce og sælg. helt bekymringsfrit.