Tilbage

Dato: 18. juli 2019

Garanti og reklamationsret når du køber brugt bil

Når du handler bil, er det en stor økonomisk beslutning, og der anvendes mange begreber, som kan forvirre. Her kan du se lidt om forskellige begreber, der har relevans. Vi opdaterer løbende denne side og du er mere end velkommen til at kontakte os på hello@dreivers.dk, hvis der er emner, du ønsker belyst.

Købeloven
Når du handler med en virksomhed, er du beskyttet af Købeloven. Købeloven er ufravigelig. Det vil sige, at man som bilforhandler ikke må stille dig ringere end Købeloven. Købeloven giver dig i generelt 24 måneders reklamationsret på varer, som du har købt hos en virksomhed og 14 dages returret. Men der er undtagelser i loven, når det gælder bilhandel. Vær opmærksom på følgende:

Din mulighed for reklamation forringes efter seks måneder
Købeloven giver dig principielt fuld reklamationsret i 24 måneder, når du køber bil. Det betyder, at alle fejl og mangler, der har været ved bilen, da du fik den udleveret, skal udbedres for forhandlerens regning i den periode. Men når du handler bil, kan det være svært at vurdere om en fejl har været på bilen, da du købte den, eller om den er opstået efter købet. Derfor har man i Købeloven indført “formodningsreglen.”

Formodningsreglen
Formodningsreglen betyder, at man de første seks måneder efter købet, formoder at fejl, der opstår, har været til stede på bilen ved købet. Efter seks måneder formoder man, at fejlen er opstået efter købet. I praksis betyder det, at det er forhandlerens ansvar, at bevise, at fejlen ikke var til stede ved købet – eller at du er blevet gjort opmærksom på fejlen – hvis forhandleren ikke vil udbedre fejlen. Efter seks måneder, er det dig, der skal kunne bevise, at fejlen var der, da bilen blev købt, hvis du skal have krav på udbedring for forhandlerens regning. Det er meget sjældent muligt, at føre den type bevis. Derfor skal du i praksis regne med, at du kan bruge din reklamationsret i seks måneder – ikke 24 måneder.

Garantier erstatter ikke reklamationsretten
En garanti dækker alene det, som er angivet i garantien, og erstatter derfor ikke din reklamationsret der dækker alle fejl på bilen, som formodes at have været tilstede ved købet. Nogen ønsker garantier, der dækker alt. Andre ønsker garantier for de kritiske dele af bilen (f.eks. motor og gear), mens andre igen ikke har behov for garanti. En ting er dog sikkert. Når du får en garanti hos en forhandler, påtager forhandleren sig en økonomisk risiko. Derfor koster en garanti penge. Det er enten regnet ind i bilens pris eller betales som et seperat beløb. Hos Dreivers kan vi tilbyde dig forskellige garantier på din bil, afhængig af dit behov.

Vil du høre mere, så ring til os på tlf. 71 96 96 18 eller send os en email på hello@dreivers.dk.

Andre indlæg

Har du styr på kilometerne, når du køber brugt bil?

Dreivers er salg af brugte mellem private,  med samme sikkerhed som hos en bilforhandler….

Så tænk dog ud af boksen, politikere

Indfør midlertidig borgerløn for iværksættere og reducer omkostningerne til corona krisen. Corona-krisen er en…

Bilkøb og Corona

Den største samfundsmæssige udfordring i øjeblikket er, at begrænse spredningen af Corona-virus. Når man…

Websitet bruger cookies for at forbedre din oplevelse, vurdere brugen af de enkelte elementer på websitet og til at støtte markedsføringen af vores services. Ved at klikke videre på websitet accepterer du websitets brug af cookies.
Læs mere

OK